Który blok akwarelowy jest najlepszy?

Ten, kto lubi malować farbami akwarelowymi na pewno zastanawiał się, jaki papier do akwareli jest najlepszy. Czy gramatura ma znaczenie i czy wybór papieru zdecyduje o efekcie końcowym? W dzisiejszym artykule napiszę trochę o blokach akwarelowych o gramaturze 210 g/m2, 250 g/m2 oraz 300 g/m2. Moja opinia będzie oparta na obrazkach akwarelowych, które wykonałam akwarelami RENESANS oraz Sonnet. 

Bloki akwarelowe – który papier jest najlepszy do malowania akwarelami? 

Jakiś czas temu kupiłam w sklepie internetowym blok akwarelowy gramaturze 210 gm2 w formacie A4. Blok przyciągał trochę do kupna swoją ceną. Był tani jak barszcz i podejrzewam, że więcej jak 10 zł nie wydałam na niego. W środku znajduje się 10 kartek.

tani blok akwarelowyKupiłam go bardzo dawno i trochę w ciemno, bo w momencie zakupu nie miałam pojęcia jaką gramaturę najlepiej wybrać. Ci, co orientują się trochę w temacie malarstwa akwarelowego wiedzą, że najlepszym papierem do malowania jest papier o gramaturze 300 g/m2.

Swoją drogą jestem ciekawa, dlaczego producenci wypuszczają na rynek tak kiepskie papiery do malowania akwarelami, skoro one w ogóle nie nadają się do malowania takimi farbami. Myślę, że większość kupujących taki produkt to osoby początkujące i nieświadome albo takie, które patrzą tylko i wyłącznie na cenę. Na tym papierze malowałam dwa albo trzy obrazki. Jeden obrazek totalnie mi się kruszył podczas malowania.

Na tym papierze malowałam farbami RENESANS i pamiętam, że papier ścierał mi się podczas pracy. Papier ma dziwną strukturę, a właściwie w ogóle jej nie ma. Wygląda na bardzo cienką tekturkę. Podczas malowania akwarelami papier się faluje, no ale nie ma co się dziwić przy tak małej gramaturze.

Nie ma tu mowy o nałożeniu dużej ilości wody. Podczas odrywania taśmy malarskiej, papier maksymalnie przykleił się do kartki, więc nie było nawet fragmentu gdzie taśma ładnie się odkleiła. Na bloku akwarelowym nie ma w ogóle żadnych informacji jaki konkretnie jest to papier, czy jest np. bezkwasowy, trwały i tak dalej. Tylko gramatura i przeznaczenie.

Myślę, że gdyby osoba początkująca zdecydowałaby się na taki produkt, to szybko straciłaby motywację do dalszego tworzenia. 

Canson – idealny blok akwarelowy do ćwiczeń różnych technik

Kolejny blok akwarelowy to blok CANSON o gramaturze 250 g/m2. Kupiłam go w formacie A5, ale w sklepach dla artystów możecie także się spotkać z formatem A4. Mniejszy format kosztuje ok 7-8 zł. i zawiera 10 kartek. Ma on fakturę drobnoziarnistą i jest bezkwasowy.

blok do akwareli CANSONNa opakowaniu jest także informacja, że poza techniką akwarelową można go użyć podczas malowania akrylami, tuszem. Nadaje się także do rysunku, pasteli i gwaszu.

Jest to typowy blok dla studentów, amatorów i innych osób, które chcą uczyć się tych technik. Przy takiej gramaturze poszaleć z akwarelami za bardzo się nie da, bo przy nałożeniu dużej ilości wody, papier się faluje.

Canson to właściwie mój pierwszy blok akwarelowy i pracowało mi się na nim na prawdę dobrze. A wszelkie fałdy podczas malowania uznałam jako coś naturalnego.

No ale z czasem dowiedziałam się, że jednak istnieje jeszcze lepszy papier. Wydaje mi się, że tego typu blok sprawdziłby się np. do rysunku albo pasteli, bo jednak akwarela jest bardziej wymagająca.

Jeśli chodzi o efekt obrazków akwarelowych, to różnicy w kolorystyce właściwie żadnej nie ma. Są to papiery białe, o lepszej lub gorszej strukturze, natomiast wydaję mi się, że efekty tutaj zależą od farb, a nie od papierów.

Papier to podłoże, które może się zniekształcić, np. pod wpływem wody lub zostawiać jakieś farfocle jeśli naniesiemy dużą ilość warstw.

W papierach poniżej 300 gm/2 liczba warstw farb akwarelowych jest mocno ograniczona, więc nie ma co wymagać.

Z jednej strony Canson jest fajny do obrazków ćwiczeniowych w technikach suche na mokre, ale z drugiej strony jeśli mielibyśmy tworzyć coś bardziej wymagającego, to niestety, ale ten papier się po prostu nie sprawdzi w praktyce.

Winsor&Newton – blok akwarelowy ze stuprocentowej bawełny!

No i na koniec przygotowałam coś zupełnie innego, coś z wyższej półki. Jest to blok akwarelowy na kółkach Winsor&Newton o gramaturze 300 gm2. Papier składa się ze 100% bawełny, jest drobnoziarnisty i bezkwasowy.

blok do akwareli winsor&newtonBlok jest formatu troszkę mniejszego niż A5, zawiera 15 kartek i kosztuje ok. 37 zł. W całym zestawieniu papier wygrywa i pewnie co niektórzy mogą sobie pomyśleć, że efekt nie różni się od tych poprzednich papierów.

Zapewniam was, że praca z tego typu papierem jest bardzo komfortowa i przede wszystkim nie czuje się tutaj ograniczeń. Fajnie rozprowadza się farbę na takim papierze, a pod wpływem dużej ilości wody papier nie faluje się.

Jest tu wiele możliwości, więc polecam ten blok dla osoby początkującej i zaawansowanej.

Czasami warto przetestować różne gramatury aby zobaczyć w czym jest różnica, zobaczyć o co chodzi z tymi papierami i jak wam się na nich pracuje. Oczywiście zachęcam was jedynie do przetestowania papierów o różnych gramaturach. Pamiętajcie, że najlepiej sprawdza się w praktyce papier 300 g/m2.

Papier akwarelowy – czy od niego zależy efekt końcowy?

jaki blok akwarelowu

Obok przedstawiam Wam efekty moich prac akwarelowych malowanych na różnych papierach o różnej gramaturze. W rankingu zdecydowanie wygrywa Winsor&Newton i myślę, że daje dużo możliwości w technikach na sucho oraz na mokro.

Dla osób początkujących polecam kupić kilka bloków z jak najmniejszą ilością kartek i o małych formatach, aby sprawdzić na jakim podłożu najlepiej się pracuje. Każdy artysta ma inne wymagania.

Jeśli zamierzacie uczyć się malować akwarelami, to fajnym rozwiązaniem jest kupno bloku akwarelowego na kółkach. W jednym miejscu będziecie mieć wszystkie swoje zbiory, a także będzie wam łatwiej porównać efekty. 

 

3 thoughts on “Który blok akwarelowy jest najlepszy?

  • Dzień dobry!
    Dopiero zaczynam przygodę z akwarelami i już zdążyłam się przekonać jak ważna jest kwestia doboru odpowiedniego papieru 🙂 Dlatego będę wdzięczna za odpowiedź, czy zna Pani skuteczny sposób na rozprostowanie papieru pofałdowanego pod wpływem wody i akwareli? Namalowałam dwa obrazy na papierze Winsor and Newton, gramatura 300, wymiary 30×40 i 50×70. Niestety po włożeniu obrazów do ramek, okazało się że papier nieznacznie się odkształcił przez co nieestetycznie odstaje od passe partout… Czy jest jakaś szansa na uratowanie obrazków?

    Pozdrawiam serdecznie

    • Myślę, że idealnie rozprostować się już nie da tego papieru. Można spróbować włożyć obrazki np. między „grubymi” książkami tak, aby obrazek był maksymalnie ściśnięty. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *